Kalmarmilen

Kalmarmilen. En snabbvisit i Kalmar, trevliga återseenden av vänner och så ett millopp. 97% luftfuktighet dagen till ära. Efter en dag med macklunch, glass, fruktsallad och allmänt häng var det dags att tagga till inför loppet. 


10 kilometer är nog faktiskt en av de värsta distanserna jag vet. Inte så kort som 5 kilometer (nehe?) där man kan ösa på och intala sig att det är över på ett kick och inte så långt att man har tid på sig att kompensera för en lite långsammare kilometer. Det är helt enkelt halvfullt ös hela vägen. 

Jag var lite orolig över min vad som har krånglat lite under snart två veckors tid. Det gick dock bra med den! Det var värre med den tryckande värmen och den halvtaskiga dagsformen. Det är inte så att det gick dåligt eller att jag är missnöjd, men jag vet att det finns sekunder att kapa här inom kort, så snart jag har en dag då jag inte behöver kämpa varje steg. Det är kanske det som är tjusningen med löpning? Ibland går det hur lätt som helst - andra dagar som att springa i sirap. I onsdags var det något mellanting.

Innan starten.

Starten gick och därmed också den sedvanliga rusningen. De första två kilometerna gick lite för fort (när ska jag lära mig?) och resterande 8 kilometer ganska exakt i 4:30/km. Det var rejält kämpigt, framför allt mellan kilometer 6-9. Hade rygg på en triathlontjej under nästa hela loppet men fann energi att dra förbi henne med en kilometer kvar. Hade lite energi kvar till att öka på slutet, men så oerhört skönt att komma i mål! Från start- till mållinje 44:21 enligt min klocka, men bruttotiden enligt resultatlistorna säger 44:27 och plats 22 av 294 i damklassen. Nytt försök på milen inom kort! 

Bild snodd från Fridas instagram.

Fantastiskt bra jobbat av både Frida och Johanna som debuterade på mildistansen. Strålande resultat och framför allt med mersmak för fler lopp, precis så som det ska vara. Löpning och lopp överlag är så fantastiskt kul, trots ångesten innan start och smärtan under tiden. Mot nya friska PB:n! 

/A.


Kommentarer
Postat av: Lina

Härligt jobbat!Bra placering! Det är kul med lopp! :)

Svar: Verkligen jättekul, sporrande och motiverande! :)
Alexandra

2014-08-04 @ 08:14:07
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: mikael

Jag tycker du är grym!

Känner igen mig i beskrivningen av hur det är att springa 10 km. Jag hamnar jämt i en mental svacka kring 6-8 km. Jag vill lägga av. Nu skiter jag i det här och andra negativa tankar.
Tror det till stor del handlar om min mentala kapacitet snarare än den fysiska statusen på om jag ska klättra ner mot 36.00 på milen.


Svar: Ja det mentala är någonting jag verkligen måste jobba på, innan lopp tänker jag alltid att jag minsann inte ska tillåta några negativa tankar - lite svårare när man är mitt i eländet. ;)
Alexandra

Postat av: Anki

Kul med lopp, grattis till ett bra lopp i värmen!
Kan inte annat än hålla med din kommentar, jag är här och läser även om jag kommenterat dåligt under sommaren och semestern... Oftast blivit mobilläsning under sommaren och då är det lite jobbigare att kommentera..

Svar: Ja det blir ju så, spelar ingen större roll egentligen, ville mest meddela att jag fortfarande tycker att din blogg är rolig och läsvärd! ;)
Alexandra

Postat av: Fredric

44 min är ju helt grymt, jag gillar snabba tjejer, men de sista sekundrarna upp till mina 43:57 på milen blir nog svåra att slå... ;-)

Svar: De där sekunderna ska jag nog lyckas skala bort innan året är slut! ;)
Alexandra

2014-08-04 @ 18:13:02
URL: http://frsa72.blogspot.se/
Postat av: Jessan

Bra jobbat! Jag håller med om att km 6-9 är jobbigast i ett millopp, man vill bara dö lite grann där :)

Jag har två tips till dig förresten!
Nr 1. Läs boken "Born to run" av Christopher McDougall, riktigt intressant bok om löpning!
Nr 2. 10-minutersyoga som man kan göra hemma och som är enkel och mjukar upp kroppen (finns här: https://www.youtube.com/watch?v=8gVrZpf1Y9Q&list=TLBg5Vsm6o4_mzMB_keep5GH08WkqQRWlL). Har nämligen för mig att du gav dig på Yoga i våras? Kram!

2014-08-05 @ 10:27:03
URL: http://jessansworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0