Löpning med nackspärr

När jag var liten var påskafton en väldigt speciell dag. Vi eldade påskbrasa, sköt raketer och åt påskmat hos farmor och farfar med släkten. Nuförtiden är påskafton lite som vilken dag som helst. Att vara ledig är inte heller någonting som märks av på samma sätt när man pluggar som när man jobbar. 
 
Igår spelade jag match hem-hemma. Den sista träningsmatchen innan serien drar igång nästa helg. Det var visserligen med u-laget, men varje vinst räknas, så även 1-0 mot Värnamo U. Efter matchen kände jag mig oerhört stel i nacken och efter att ha ätit våfflor och lekt lite med brorsbarnen var rörelsförmågan något nedsatt. Satte mig i bilen och åkte till Kalmar, utan att kunna köra om någon bil då döda vinkeln inte riktigt var möjlig att kontrollera med något som utvecklat sig till någon form av nackspärr. Jag körde lugnt och försiktigt och var mer än glad över komma fram.
 
Idag vaknade jag med en lika stel nacke, men som faktiskt har blivit bättre under dagen. På planeringen stod långpass. Det kändes helt uteslutet när jag vaknade men efter att ha varit och handlat och fixat och donat lite kändes det bättre. En snabb googling senare bestämde jag mig för att göra ett försök då all form av rörelse ska vara bra. 
 
De första kilometerna var värst, innan jag lärde mig vilken vinkel jag skulle hålla huvudet i. Varje gång jag tittade lite för långt åt vänster högg det till som en kniv i vänstersidan av nacken. När jag väl lyckades hitta rätt vinkel gick det dock ganska bra, måste sett ganska stelt ut men huvudsaken är att det var genomförbart. 15 kilometer senare var benen trötta, lungorna pigga och tröjan genomblöt av svett. DISTANSREKORD FÖR I ÅR, WOHOOO! 15 kilometer á 05:11.
 
 
Sitter nu i soffan med en stöttande krage runt halsen och känner återigen hur jag börjar stelna till. Innan jag får göra det ska jag hinna plantera lite paprikor. Bäst att rusa till linimentet fortare än kvickt!
 
Glad Påsk!
 
/A.

Kommentarer
Postat av: fight4fit

Grattis till grym prestation. Men du är ju galen kvinna, haha! Var rädd om dig så du inte skadar dig!

2014-04-19 @ 20:30:36
URL: http://fight4fit.se/
Postat av: Julia

Men oj så jobbigt det där lät, nackspärr är något jag haft många gånger under tonåren, det är verkligen ingenting att leka med. Jag skulle inte springa med nackspärr hihi! ;-D Men tja, springer man sakta så kanske hmm, tja jag vet inte :-P det värsta med nackspärr är juh att det håller i så länge, om jag minns rätt mellan 1-2 veckor :-( Hoppas det blir bättre snabbast snart! ;-)

SV:Det är verkligen en svår fråga, många tankar och aspekter. jätte kul att du skriver.. Uppskattas verkligen! :-D hoppas du haft en toppen påsk!

2014-04-20 @ 18:44:11
URL: http://juliaju.shapemeup.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0