Det stora i det lilla

Ibland behövs det så lite för att glädja andra människor. Jag lider av litet-samhälle-syndromet och kan inte låta bli att hälsa på männskor jag möter. Tanter och farbröder som får ett leende och ett hej kan lysa upp så otroligt mycket.
 
Jag var ute på en promenad i det nästan soliga vädret tidigare idag. Gick längs med vattnet och filosoferade. Passerade ett äldre par där farbrorn gick med rullator och tanten gick bredvid och pratade. Tänkte på dem en lång stund efteråt, på hur glada de verkade vara. Gick bakom dem en stund och kunde inte låta bli att ta ett kort på dem. 
 
 
 
Några minuter senare stoppas jag av en äldre dam som utbrister "Åh vad jag önskar att jag kunde gå lika raskt som du!" Jag stannar givetvis och börjar prata med henne. Hon berättar att hon nyss fyllt 90 år, att hon flytttade till Stockholm 1948 för kärlekens skull men nu återvänt till Kalmar då hon blivit änka. Vi pratade i några minuter och hon hann med att berättade det viktigaste ur hennes liv. Avslutade samtalet och önskade henne en trevlig dag och fick ett "detsamma lilla hjärtat!" tillbaka.
 
Detta lilla samtal gjorde verkligen min dag. Jag önskar att jag kunde få bjuda den söta tanten på en fika och höra allt om hennes liv. Inte för att det är av största intresse egentligen, men för att hon så gärna ville berätta. Hon fick mig att återfå hoppet om den värld som ibland kan kännas hård, kall och skrämmande. Det finns trevliga människor överallt, som så gärna vill få en liten pratstund, men som så ofta passeras utan att skänkas en tanke. De äldre har ofta så mycket att berätta, så mycket som vi går miste om.
 
Det här blir ett inlägg som avviker från träningsämnet, men ibland får det bli så. Ett leende och en hälsning kostar så lite, men kan betyda så mycket. 

/A.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia

Oj vad fint! <3

2013-02-06 @ 10:58:26
URL: http://www.menmia.se
Postat av: Annika

Ja, jättefint! Jag gillar träningsbloggar, men sånt här ger lite extra att läsa. Tänk om alla kunde krypa ur sina skal och vara mer medmänniskor - vilken värld vi skulle kunna ha.

2013-02-06 @ 19:57:45
URL: http://mittandraliv.wordpress.com
Postat av: Anonym

På min dörr på jobbet har jag en lapp där det står: Om du ser någon utan ett leende ,ge honom/henne ditt ,du har säkert fler!Det stämmer ju , såsom dina tankar är Alexandra,SÅ fortsätt ge bort leene ,det kostar ju så lite.kram på dig /Lotta

2013-02-07 @ 10:15:33
Postat av: Anki

Låter som en riktigt fin dag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0