När intervallerna blir fartökningar

När benen är slitna efter benpass (jo det börjar bli lite tjatigt nu) får man inte vara inställd på stordåd under löppassen. Igår var den ursprungliga tanken 8*400 meter, men reviderade det till 6*400 meter för att skona de träningsvärkiga benen inför fredagens fotbollsmatch. 2,5 sega kilometer uppvärmning innan jag nådde min tilltänka raksträcka som lämpligt nog är lite mer än 500 meter.
 
Intervallerna som följde gick inte i något fantastiskt tempo, men var helt okej med tanke på benens status. Nästa gång ska jag dock lägga på ett kol, borde kunna springa samtliga under 3:30 min/km. Men, denna gång blev det inte så. Måste dessutom bli bra mycket bättre på att hålla samma tempo under samtliga intervaller, eller som i detta fall, snarare fartökningar:
 
03:49 min/km
03:55 min/m
03:47 min/km
03:50 min/km
03:44 min/km
03:47 min/km
 
Efter en nedjogg landade passet på 8 kilometer i 4:58 min/km. Sett till förutsättningarna en helt okej runda. Trots avsaknad av fantastiska tider fick jag upp pulsen och kunde under en av intervallerna känna att det finns lite klipp i steget. Någonstans där i benen, innanför all träningsvärk. 
 
Jag letar med ljus och lykta efter tänkbara lopp att springa. Just nu önskar jag att jag bodde i Stockholm även om jag närmast avskyr Stockholm. Om någon har tips på lopp inom Smålands gränser - hojta! Det blir lite extra krångligt när det är fotbollsmatcher varje helg, 6 helger framöver... Är just nu lite inne på att testa formen i Kretsloppet som går av stapeln i Borås den 14 september, men som sagt, väldigt öppen för förslag!
 
Nu: ledig förmiddag. Firas med frukost och kaffe framför nyhetsmorgon. Här nedan, en del av favoritfrullen. Eventuellt lite enformiga matbilder, men ägg är ju det jag lever av. Typ.
 
 
/A.

Kommentarer
Postat av: Karin

Ja, du MÅSTE springa lopp snart! Du är verkligen i grym form nu. Om 3.45-tempo enbart klassas som fartökningar borde du med lätthet göra milen neråt 40 min. Ut och spring!

Svar: Nej, neråt 40 är nog flera år framåt i tiden, men under 45 borde jag fixa i alla fall. :)
Alexandra

2013-08-22 @ 16:43:00
URL: http://karinoalexander.com
Postat av: Mari

Bra bra =) sjukt bra. Testat supetusingar?

Svar: Ja, men det var längesedan nu, får nog bli nästa veckas pass! :)
Alexandra

2013-08-22 @ 19:58:57
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Mari

Sv. :) Jaa. Kör !! Ska bli kul att se vad du säger =)

2013-08-23 @ 08:18:22
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Alexandra2

Hallå! Hur snabb är du egentligen? Dags att persa på milen ser jag, du kommer ju fan ta 40 min! Yes, det var blodomloppet jag sprang, fick lite blodad tand, kanske dags att försöka lägga in några intervallpass... fast det är det värsta jag vet! :S

Svar: Haha, VERKLIGEN INTE! Men under 45 ska jag i alla fall! Var supernära att springa Blodomloppet, det var ju skit att jag inte gjorde det, så hade Alexandrorna kunnat tagga lite ihop. Intervaller är underbara. Efteråt! ;)
Alexandra

2013-08-23 @ 09:09:31
Postat av: Ellinor

Ja, kom och spring med oss i Borås den 14e!

Svar: Jag kommer! :)
Alexandra

2013-08-23 @ 15:47:13
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Helen

Wow! Vilken raketlöpare! Under 45 är riktigt snabbt! Du lär knipa en bra placering i det lopp du väljer!

Svar: Haha, det tror jag inte, men man kan ju alltid hoppas. :)
Alexandra

2013-08-24 @ 12:33:33
URL: http://www.bodyjoymamman.blogspot.se
Postat av: Stina

Snälla ge tips på bra "springlåtar"!!! Behöver det nu inför lidingöloppet15.

2013-08-24 @ 22:08:17
Postat av: Ellinor

SV. Kul :) Lycka till!

2013-08-27 @ 08:32:33
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Sååå gott :)

2013-08-29 @ 09:00:44
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0