Är löpning morfin?

 
Jag tror att jag ska sluta träna ben. Efter en natt med mardrömmar, som alltid natten efter benpass, vaknade jag med otroligt tunga och stela ben imorse. En promenad med Malin fick dem att vakna något, men jag var fortfarande rejält stel i framför allt baksidan av låren. Efter frukost var det dags för ett löppass med stockarna på bilden här ovan. 
 
Att jag ens tänkte tanken på intervaller igår innan jag gick och lade mig var idag helt ofattbart. Helt uteslutet. En mil i valfritt tempo fick ersätta de planerade intervallerna. Två kilometer i lugnt tempo och sedan ville benen, trots stelheten, öka tempot lite. Sammanlagt 10 km på 48 minuter.
 
Jag vet inte vad jag har gjort, men någonting har blivit bättre. För ett år sedan hade ett 4:48-tempo under en mil varit fruktansvärt jobbigt. Idag var det faktiskt inte särskilt jobbigt. Eller ja, jobbigt är kanske fel ord, men det var långt ifrån pissjobbigt. Jag vill som sagt inte styrketräna benen, men med tanke på att benen tar slut långt före "andningen" är det nog ett nödvändigt ont trots allt.
 
/A.
 
Ps. Kollar just nu på en "film" på youtube vid namn Ond kemi. 45 minuters hård löpträning motsvarar 10 milligram morfin. Inte konstigt att man blir på bättre humör efter en löprunda...
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Styrketräning för benen är grymt för löparbenen!!

2013-08-20 @ 22:38:08
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Mari

:) Grymt jobbat... Ibland är löpning det perfekta efter ett benpass, iaf för mig =)

2013-08-21 @ 08:23:46
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Anki

Grymt att det känns avslappnat i den farten! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0