Låt mig se ut som jag vill

Läste kommentarerna till det här inlägget i Maratonbloggen och började skratta samtidigt som jag faktiskt blev lite förbannad. Dessa ideal som finns överallt och som är lika många som det finns personer. Kommentarerna till inlägget handlar mestadels om hur okvinnligt det är med muskler, om hur okvinnligt det är med beniga löparkroppar och hur kvinnligt det är med runda mjuka kroppar. 
 
Jag vill inte ha någon mjuk kropp! Jag vill förbättra min löpning och bli bättre på fotboll. Jag vill styrketräna för att undvika skador, men också för att få en mindre tanig kropp. Jag vill ha en stark kropp som håller för att spela fotboll och jag vill dessutom känna mig stark. Jag skiter fullständigt i om någon tycker att det är okvinnligt med muskler eller taniga löparkroppar eller what so ever. Jag och några kompisar diskuterade det för ett tag sen, och vi var alla överens om hur otroligt märklig jag hade sett ut med en kurvig kropp. Jag har alltid varit lång och smal, aldrig haft några som helst tendenser till att vara kurvig eller ha en "mjuk kropp". Men, det är ingenting som stör mig, för det är ingenting jag vill ha. Och tur är väl det med tanke på hur svårt det hade varit att åtstadkomma? 
 
 
Jag vill poängtera att jag är förbaskat trött på genus-debatten. Jag spyr på hen och på det könsneutrala som numera är vanligt återkommande. Det här har ingenting med det att göra. Det här har med mig att göra. Om att jag väldigt gärna tränar på mitt sätt, formar min kropp så som jag vill utan att få kommentaren "Du ska nog ta lättare vikter och många repetitioner, annars kan du få synliga muskler" på gymmet.  
 
Att det klassiskt manliga och kvinnliga skulle raderas ut, skulle vara otroligt tråkigt. Det finns antagligen en mening med de befintliga skillnader som finns. Men, att försöka få mig att träna mindre för att inte riskera att få muskler, har absolut ingenting med kvinnligheten att göra. Det handlar om att jag vill ha en kropp som håller för det jag utsätter den för. 
 
/A.

Kommentarer
Postat av: öster

Härligt vännen!! Vi vill ha dig som du är!! Fortsätt göra de du vill och mor bra av. Löööv you <3

2013-04-29 @ 13:26:21
Postat av: Anna-Karin Arvidsson

Bra rutet!
Och du! Trevlig Valborg!

2013-04-30 @ 17:39:54
URL: http://akaontherun.blogg.se/
Postat av: Anki

Kan inte annat än hålla med dig fullständigt!

Postat av: Anna

Visst är det tröttsamt. Att folk orkar hålla på!

2013-05-02 @ 07:22:15
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0