300 väldigt långa kilometer

Vätternrundan blev precis som jag skrev på facebook, en lång, regnig och smärtsam historia. Aldrig förr har jag känt mig så tom i skallen, så totalt tömd på positiva tankar. Med 15 träningsmil kan man kanske inte räkna med annat, men vi tar det väl från början. Kan nog redan nu varna för ett långt inlägg.

Vid 17.30 åkte vi hemifrån efter mycket trixande med cykelställ som inte riktigt var anpassade för två cyklar. Till slut ansåg vi ekipaget vara tillräckligt säkert, och begav oss därför mot Motala.



Väl framme, vid 20.30, gick vi och hämtade ut startbevis och tog oss sedan tillbaka till bilen för att till slut spendera några timmar i startområdet. Vi gick omkring och kollade, pumpade däcken och försökte fördriva tiden på bästa sätt. Klockan 23.18 var det dags för oss att ge oss av. Ut i natten med 30 mil framför oss!


Ida var laddad inför start.

De första fyra milen fram till Hästholmen gick väldigt bra och utan ansträgning. Kändes häftigt att köra i mörkret med en lång, lång slinga med röda lysen framför. Klungor passerade i en rasande fart. Allt som hördes förutom lite prat här och var, var ett enda svischande från hundratals cyklister. Vi trampade på och kom till depå Hästholmen där vi smällde i oss ett par bullar och lite blåbärssoppa. Fortsatte sedan mot Gränna. 

Att köra in i Gränna i gryningen var också en speciell upplevelse. Lång sträcka på kullersten där man fick väja för ett antal berusade människor som var på väg hem i natten. Verkligen kontraster! In i depån och vidare mot Jönköping.

Fram till Jönköping gick det alltså bra. Vädret var bra, benen var lätta och huvudet fullt med positiva tankar. Åt potatismos och köttbullar 04.30 och tog lite kort medan vi åt. Såhär i efterhand förstår jag inte hur jag överhuvud taget lyckades ta mig i mål. Redan efter 107 kilometer såg jag gaaanska sliten ut.



Sedan kom regnet. 
Motvind och regn är ingen härlig kombination. Sträckan mellan Jönköping och Fagerhult var fruktansvärd. Redan innan Jönköping började min högra axel att protestera. I depån i Fagerhult skrek jag ut min smärta. Regnet öste ner, kön till att bryta var otroligt lång och energin hos de flesta verkade inte vara på topp. Vi tog skydd i ett tält där jag passade på att få massage. Det hjälpte dessvärre inte alls, men lite skydd från regnet fick vi i alla fall.



Det var här som Ida började prata om att bryta. Slog snabbt bort de tankarna och fortsatte mot lasagnen i Hjo. Fortsatt regn. Minns inte så mycket av den här sträckan, mer än att min axel gjorde ont och att det var blött överallt. Kan även ha varit här som jag till mitt stora förtret tappade min snickers precis när jag skulle stoppa in den i munnen. ;)

Hjo. Mat och vila. Trötthet. Negativa tankar och otroligt mycket folk i kö till att bryta. Efter en timme fortsatte vi vidare mot det som för min del skulle bli den värsta sträckan och depån - Karlsborg. 207 km var då avklarade och jag var helt tom. Det var egentligen inte särskilt jobbigt att cykla, det hade slutat regna och mer än två tredjedelar var gjorda. Ändå fick jag någon form av psykbryt här. Ville bara inte fortsätta. Sömnbristen efter att ha cyklat hela natten och halva dagen satte sina spår. Kunde omöjligt hitta någon motivation till att vilja fortsätta. Pratade med en släkting i telefon som brutit i Hjo. Fick rådet att bara ta det lugnt och ta mig i mål. Att jag skulle tänka på den svenska klassikern. Var gråtfärdig och pressade i mig ytterligare en bulle och fortsatte.  

De sista 10 milen minns jag inget särskilt från. Allt jag kände var ren och skär ångest och att jag grät under tiden jag cyklade. Jag ville bara komma i mål och få slut på eländet. Skulle gissa att jag åt sammanlagt 15 bullar under färden från och till Motala, vilket resulterade i en inte helt nöjd mage, men utan de bullarna hade jag fortfarande suttit i Karlsborg och gråtit. Ida berättade innan vi började om att hon hört att det finns de som brutit med 5 kilometer kvar. Jag skrattade och sa: Det måste vara en skröna! Ingen är väl så dum att bryta när man kört 295 kilometer och har 5 kvar?! 

Jag hade inte tvekat en sekund om någon hade kört upp bredvid mig den sista milen och sagt: Hörru Alexandra, om du vill bryta så kör jag dig till Motala!

I mål efter 16 timmar och 56 minuter, varav 13 timmar och 23 minuter cykeltid kände jag en enorm lättnad. Det tog tid, onödigt långa stopp gjorde att tiden blev i längsta laget, men vi tog oss i mål. Den andra delen i En svensk klassiker är avklarad och jag säger bara en sak... ALDRIG MER!


Otroligt lättad efter målgång.

/A.

Kommentarer
Postat av: AKA

Här sitter jag med tårar i ögonen! Vilken bragd! Vilken inspiration! Du är grym! Power & Passion! The sky is the limit!!!!!

2012-06-17 @ 13:25:55
URL: http://akaontherun.blogg.se
Postat av: Lina

Ett stort stort grattis till målgången! Imponerande! Vilken prestation! Du rockar! Starkt cyklat!

2012-06-17 @ 13:37:03
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: pilla

Grym prestation!!!

2012-06-17 @ 13:57:55
URL: http://pernillabredolt.com
Postat av: Karin

Men du det är ju en helt fantastisk prestation! Bra jobbat, jag är SÅ imponerad!

2012-06-17 @ 14:10:31
URL: http://karinoalexander.com
Postat av: Mimmi

Alekk, du är så jäkla duktig! Fett imponerad är jag!! :)

2012-06-17 @ 14:21:05
Postat av: Träningsglädje

Wow vilken bragd av dig. Starkt att gå i mål med de känslorna!!

2012-06-17 @ 15:04:37
URL: http://Traningsgladje.se
Postat av: Träningsglädje

Wow vilken bragd av dig. Starkt att gå i mål med de känslorna!!

2012-06-17 @ 15:04:38
URL: http://Traningsgladje.se
Postat av: Karin

GRYMT jobbat! Det var ungefär det jävligaste jag har överlevt... Skönt att se andra med samma upplevelse ;-) Aldrig, aldrig mer!

2012-06-17 @ 17:15:18
URL: http://karin.teamsportia.se
Postat av: Jess

Herregud Alexandra, du är ju GRYM!! Stort grattis och bra kämpat, förstår nog inte riktigt hur tungt det är att cykla de där 300 km mer än att det är svinjobbigt.. ;)

2012-06-17 @ 20:15:38
URL: http://jessansworld.blogg.se
Postat av: Anki

Grymt bra kämpat!
Vet inte om jag hade klarat loppet med de känslorna. Du är verkligen otroligt stark!

Postat av: Anna

Vilka olika lopp vi haft. Jag tyckte till och med att det var lite kul... Insåg att jag är bra på att gilla läget. Grymt bra jobbat att ta sig i mål trots att du kände sådan hopplöshet!

2012-06-18 @ 09:32:01
URL: http://annakutar.blogspot.se
Postat av: AKA

Hur känns det så här dagen efter dagen efter?

2012-06-18 @ 21:28:17
URL: http://akaontherun.blogg.se
Postat av: Anonym

Nu blir man ju stolt över dig IGEN!!!Du är ju helt grym,Grattis till loppet.kram Lotta

2012-06-19 @ 20:14:47
Postat av: Fredric

En Svensk Klassiker är stort. Grattis till genomförd cykling, det svåraste momentet.

2012-06-19 @ 23:04:29
URL: http://frsa72.blogspot.se/
Postat av: Louise

Åhhhhh, du sätter verkligen ord på helvetet förra året.
Håller tummarna för en bättre-väder-runda iår!! :)

För övrigt en slump att jag hittade in på din blogg, ruskigt inspirerande läsning. Massa skoj läsning kvar dessutom, dagen är räddad. :)

Ha en bra dag!

Svar: Nej men, vad roligt att höra, glad jag blir! :)
Jag ska INTE köra vätternrundan i år, men håller alla tummar jag har för bättre väder, förra året var verkligen hemsk!

Ska genast kika i din blogg.. :)
Alexandra

2013-05-21 @ 10:55:37
URL: http://atasteofmylife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0