Iakttagelser från ett löpband

När man står på ett löpband och kämpar med att få hjärnan att tvinga kroppen att stanna kvar i tristessen, finns det gott om tid att iaktta de många människor som kommer och går under tiden som man bokstavligt talat står och stampar på samma ställe.
 
De flesta smälter in i mängden, har inga särskilda kännetecken som skiljer dem från mängden. Det finns dock några kategorier som man lätt känner igen, och som förodligen finns på alla gym runt om i landet. Eller...? Jag lägger verkligen ingen värdering i det, alla får se ut precis som man vill, men jag kan inte låta bli att fascineras över den stil de har valt att anamma.
 
Tjocktröje-människorna befinner sig oftast på löpbandet eller utövar någon annan konditionsträning. Men den tjockaste tröjan garderoben har att erbjuda (gärna med luva) plågar de sig mer än nödvändigt. Men inte utan anledning! Den ena kategorin av tjocktröje-människor är ohyggligt coola. Någonstans mellan 18-20 år och ofta med en mössa (!) eller en keps på huvudet. Den andra kategorins motiv till att bära tjocka kläder är lite svårare att förstå. Min gissning är att de tror att förbränningen står i relation till mängde svett som uppstår till följd av de tjocka kläderna.
 
Kylskåpen befinner sig enbart vid de fria vikterna. Går fram och tillbaka till spegeln mellan varje set, spänner armarna, slänger på det halvlånga håret á la stekarstilen och går sedan tillbaka till sin hantel. Och gör bicepscurl efter bicepscurl i en halv evighet, med lika många turer till spegeln som antal set med hantlarna. Ofta klädda i gråa linnen, av den väldigt urringade modellen. Det är absolut inget fel på deras biceps, det vill jag lova, men det hade inte skadat om den nedre delen av kroppen hade fått sin beskärda del av träningen. Förslagsvis under de många spegelpauserna.
 
Under dagens besök hamnade jag förmodligen i en egen kategori. Den där de allra tröttaste människorna hamnar. De som har mörka ringar under ögonen och som förgäves försöker få tillbaka lite energi med hjälp av träningen. Just idag tänkte jag skidåkning och värmde därför upp i roddmaskinen, fortsatte till stakmaskinen och avslutade med några minuter på löpbandet. Däremellan lite biceps och mage - mer för fåfängans skull än för skidåkningens...
 
/A.

Kommentarer
Postat av: Fia Fit

Låter som mig på yogan... det där med ringar under ögonen alltså ;-)

2012-12-19 @ 18:40:44
URL: http://fiafit.se
Postat av: Annika

Ha ha, det stämmer bra. Jag har jobbat på gym under många år och folk är ganska stereotypa. Alla behöver en tillhörighet. Fin blogg förresten.

2012-12-19 @ 18:55:00
URL: http://mittandraliv.wordpress.com
Postat av: Lotta

Vilken härlig blogg, här är jag för att stanna märker jag.
Grymma reflektioner.. Håller ju verkligen med! Tjocktröjorna är ju klockrena ;)

2012-12-26 @ 17:00:01
URL: http://lotta.livskick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0