Bekvämlighetszonen

Jag hamnar alldeles för ofta i det så bekväma mystempot när jag springer. Med ett tempo mellan 05:30-06:00/km är jag sådär lagom andfådd. Ansträngande under längre sträckor givetvis, men under kortare sträckor mest en motionsrunda.

Imorgon är det 5 veckor kvar till Göteborgsvarvet och jag är i allt annat än toppform. Intervallträningen har jag kommit igång med, dock alldeles för sent på grund av att vaden satte käppar i hjulet för löpningen, men den finns med i planeringen just nu i alla fall. Kanske kan det kapa någon liten sekund på varvet...?

Idag var det då dags för löpning efter några dagars löpvila. Planen var en mil i det ovan nämnda väldigt behagliga tempot. Men nej! Skärpning Alexandra! Efter att ha suttit omotiverad och stirrat på Garmin som tog oändligt lång tid på sig att ladda, gav jag mig iväg. Fortfarande omotiverad. Efter att ha avverkat den första kilometern på 05:11 bestämde jag mig för att försöka komma ur bekvämlighetszonen. Sagt och gjort!

1. 05:11/km
2. 05:00/km
3. 04:53/km
4. 04:53/km
5. 04:58/km
6. 04:51/km
7. 04:43/km
8. 04:43/km
9. 04:38/km
10. 04:24/km

Tid: 48,15 min
Distans: 10 km
Medeltempo: 04:49/km 


Svettig och betydligt mycket mer positiv än innan jag knöt på mig löparskorna.

Givetvis är jag lite irriterad över att jag inte höjde tempot redan de första kilometerna. Men nästa gång, då nedrans!

/A.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Känner precis igen mig där - lätt å hamna i mys tempo.. Även om ditt mys tempo är grymt snabbt i mina ögon! Ska också försöka ta mig ur det på i alla fall en av rundorna i helgen.

2012-04-05 @ 21:49:28
URL: http://millastraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0