Älgskräck

En del har spindelfobi, andra är rädda för ormar. Som jag tidigare har nämnt har jag en stor skräck när det gäller djur, och det är de där fasansfulla odjuren som ofta beskrivs som vackra, ståtliga och respektingivande. Jag skulle beskriva dem som vidriga. Idag börjar älgjakten och det innebär några saker som jag tänkte räkna upp här:

1. Löpning kan från och med nu inte ske i skog och mark, utan på störrre vägar och i mer civiliserade områden. Anledningen är enkel: Risken att råka ut för en skjutgalen jägare är kanske inte överhängande stor, men den existerar ändå.

2. Trots att jag fruktar och närmast avskyr de förfärliga odjuren, tycker en liten del av mig synd om dem. Små älgkalvar som berövas livet, bara några månader gamla.

3. Jag känner glädje. Äntligen (!) blir älgarna några färre. Helst av allt skulle hela älgstammen utrotas. Bli en art man endast nämner i undervisningssyfte eller av nostalgiskäl. "Älgen var en art som levde i skogen och som fanns till och med tidigt 2000-tal." eller alternativt "Jag minns när man kunde se ståtliga älgar stå i skogskanten..."

4. Jag blir förvirrrad när jägarna kommer hem (det styckas på gården) med en död älg på en kärra. Ska jag känna sorg över att ett djur berövats livet eller glädje över att det nu finns en älg mindre?

5. Om det är någon gång älgarna befinner sig där de inte ska, är det nu. Förvirrade, skärrade älgar får gärna hålla sig borta från mig. Om jag går, cyklar eller kör bil, spelar ingen roll. Håll er bara borta från mig - okej?!

En bild på en älg vore kanske på sin plats här. Kan kanske fungera som KBT-behandling? Ju fler gånger jag tvingas kolla på en älg, desto mindre blir rädslan.

image description
bild snodd från orebro.se

Nu blir det löpning! I reflexväst på stor väg. Skjut mig inte, tack!

/A.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Då kanske det inte var helt fel att hänga älgbilder i hissen på jobbet? :P

2011-10-10 @ 13:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0