LCHF

Har kollat på den här intervjun med Björn Ferry där han pratar om vad han äter och varför han gör det.

Det första som slår mig är att han verkar vara en otroligt trevlig person, väldigt ödmjuk. Han säger vid ett tillfälle att han hatar när folk säger till honom vad ska göra, och att han därför inte vill pracka på LCHF på någon annan. Tack Ferry, säger jag då! Jag tycker det är väldigt intressant att läsa om olika dieter och kostupplägg i samband med träning. Att gå ner i vikt med hjälp av mirakelmetoder bryr jag mig inte om överhuvudtaget, det är fullständigt ointressant läsning, men just det här med kolhydrater/LCHF tycker jag är intressant.

Själv äter jag väldigt mycket kolhydrater, har alltid laddat med pasta inför fotbollsmatch för att man "ska" göra det. Eftersom jag tycker att bröd, pasta och potatis är bland det godaste som finns, äter jag mycket av den varan. Att äta mycket fett är ingenting jag är något stort fan av, även om jag inte är rädd för det heller. Jag dricker min mellanmjölk för att jag inte tycker om gräddsmaken i standardmjölken, använder matlagningsgrädde i maten eftersom jag tycker att det smakar minst lika gott som vispgrädde och äter minikeso för att konsistensen är godare.

Jag är inte insatt i vad som händer i kroppen när man proppar den full med fett, men det känns ändå inte riktigt bra att äta så mycket fett som man gör med LCHF. Med risk för att bli halshuggen är jag allt annat än en ekologisk konsument, men däremot uppskattar jag verkligen närproducerad mat. Jag har inga bra argument emot LCHF egentligen, men jag kan inte riktigt köpa argumenten för det heller.

Ferry pratar om att det handlar om att bryta vanor, att det "ska" vara någonting till kaffet. Kaffe är inte lika gott utan en smörgås till, jag erkänner. Eller en chokladbit, om det är en fredagkväll. Socker i mängder är inte bra, det tror jag att alla vet egentligen, men nog är det gott alltid. Om man begränsar sockerintaget men ändå inte har några förbud, tror jag att man kan uppnå en bra balans. Jag tror inte på att vara extrem åt något håll. Lite av varje och mycket frukt och grönt, tror jag är ett vinnande koncept. Och sedan får man inte glömma att alla är olika. Det som fungerar för en person, behöver inte fungera för alla. Eller rättare sagt - det som fungerar för en person, fungerar inte för alla.

/A.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0