Part two

Ängelholm, Skälderviken. Torsdagen den 4 augusti. Vaknade ett flertal gånger under natten på grund av smärtan. Ja, jag vill faktiskt kalla det för smärta. Ryggen, benen (!) baken, armarna. Allt som går att ha ont i, hade jag ont i. Ja, ungefär så. Lite överdriver jag kanske nu, men det var grymt mycket träningsvärk jag vaknade till. Eller jag och jag vet jag egentligen inte, skulle nog vilja inkludera Ida i träningsvärken också.

Stapplade upp ur sängen och tog oss till frukostserveringen. Ett gäng pensionärer hade definitivt sett piggare ut än vad vi gjorde. Vid frukosten möttes vi av resans kanske största besvikelse... kaffet! Eller ska jag säga det så kallade kaffet? Trots att jag är kaffeberoende och måste ha kaffe på morgonen, kunde jag inte få i mig det. Det smakade som svagt pulverkaffe med en konstig bismak. Annars en god frukost som gav oss energi i åtminstone några mil.

Nog om kaffet och frullen! Tog god tid på oss och begav oss sedan mot Ängelholm via cykelvägen längs med vattnet. Mycket trevlig liten väg. Kunde dock inte uppskatta den särskilt mycket med tanke på svårigheterna att sitta på sadeln. Efter ett tag accepterade dock kroppen smärtan och det gick relativt enkelt att trampa på igen. Väl inne i Ängelholm blev det helt plötsligt väldigt svårt att hitta. Vi hade kartor, men inte hjälpte det inte. Att vi sedan frågade 5-10 personer om vägen och fick olika svar varje gång bidrog till förvirringen.

Vi insåg att Ängelholm är en riktig cykelstad, men att den ändå inte riktigt är anpassad för cyklister. Halvmetern man hade att röra sig på medan bilar susade förbi på insidan var lite knapp. Lite lätt obehagligt faktiskt. Efter ungefär 1,5 timme inne i Ängelholm förstod vi åt vilket håll vi skulle. (Tack till mannen med kollen på Nettos parkering!) Vi lyckades äntligen hitta cykelspåret som skulle ta oss till Helsingborg!

Det var tur att vi bara hade 4 mil att cykla denna dag. Det kändes att kroppen hade fått jobba dagen innan. Hallandsåsen hade gjort sitt, kan man säga! Efter att ha passerat diverse samhällen och byar var vi alltså framme i Helsingborg. Kattarp, Hasslarp, Allerum... Listan på orter kan göras lång! Vi virrade självklart omkring i Helsingborg ett bra tag innan vi hittade till vandrarhemmet, som givetvis inte hade öppet när vi kom. En glass och en dricka senare var (tack och lov!) receptionen redo att ta emot två mindre fräscha brudar som mer än någonting annat längtade efter en dusch. Ska kanske tilläggas att det var 27 grader i skuggan de här dagarna!

Vi duschade, fixade oss minimalt mycket, gick ut och käkade och åkte sedan med en proppfull buss till Sofiero där den här mannen väntade...



To be continued...

/A.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0