Byta fokus

Efter att ha gjort iordning kvällens köttgryta gjorde jag misstaget att sätta mig i fåtöljen framför tvn. Självklart blev jag otroligt seg och inte det minsta sugen på att göra någonting nyttigt med restan av dagen. Då fick den disciplinerade Alexandra ta över!

På med träningskläderna, ut med Garmin till att söka satelliter, på med cykelhjälmen och iväg på cykeln. Körde 10 stycken "5-minuters-intervaller" med en minut mellan varje. Att kalla det för intervaller är väl egentligen att överdriva, men försökte trampa på hyfsat ordentligt iallafall. Som nybörjare på cykel känner jag att det är väldigt lätt att bara trampa på utan att ta i särskilt mycket. Det var just därför jag valde att lägga upp passet med 5-minutare.

Till en början kändes 5 minuter som väldigt lång tid. Hade lite för lite kläder på mig och frös lite lätt. Med kylan kom de negativa tankarna. Tvingade mig själv att byta fokus. Från att ha stirrat på nedräkningen av de 5 minuterna valde jag istället att koncentrera mig på sträckan. Bestämde att jag borde hinna ungefär 2 kilometer under varje 5-minutare. Genast blev det mycket enklare att trampa på. Tävlingsmänniskan kom fram. Klart jag skulle fixa 2 kilometer! Från att ha önskat att de 5 minuterna skulle ta slut så fort som möjligt önskade jag nu helt plötsligt mer tid. Tid till att verkligen hinna trampa de där kilometerna...

Tid: 01:06:28
Distans: 25,00 km
Medeltempo: 02,39 min/km eller 22,6 km/h

/A.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0