Mörka siffror

Jag sitter nu på ett tåg som rullar genom Småland. Påväg till östkusten för att ägna dagen åt att förbereda en presentation och spela match. 10 dagar, sedan är terminen slut, på gott och ont. Igår spelade vi match och förlorade med 4-1. Att ägna 7 timmar åt en match och förlora gör inte söndagen fantastisk. Att SD fick närmare 10 % i europaparlamentsvalet är inte heller fantastiskt. Det är fruktansvärt. Skriver sällan om politik och samhällsfrågor då det här ska föreställa en träningsblogg, men ibland är ett undantag på sin plats.

Jag är så oerhört rädd inför den framtid vi står inför. Front National, 25 % av rösterna i Frankrike? Hur är det möjligt? Året är 2014, det är knappt 70 år sedan andra världskriget, och partier som det nyss nämnda är på frammarsch. Det är ta mig tusan helt otroligt. När ska världen vakna upp och inse att alla människor är lika mycket värda, inse att det är mer eller mindre slumpartat vilket land man är född i, inse att medmänsklighet och empati är två "egenskaper" som bör gå före i princip allt annat? Ett parti som vill införa dödsstraff och förbjuda all utomeuropeisk invandring?! 

Jag hoppas innerligt att riksdagsvalet i höst visar helt andra siffror, men jag är rädd att det inte kommer göra det. Fram tills dess gäller det att fortsätta väsnas, fortsätta ta diskussionerna mot de som "inte är rasister, men..."

Jag är så upprörd att jag inte vill sitta på det här tåget längre. Jag vill ut, ta på mig löparskorna och springa en lång runda för att rensa hjärnan. Sedan kanske jag kan fokusera på de 90 % som faktiskt inte vill skicka främlingsfientliga representanter till EU, och kanske bli på lite bättre humör igen. Det finns kanske hopp om framtiden trots allt. 

För att knyta ihop säcken och återgå till fotbollen igen. Igår var vi inte riktigt på hugget. Vi fick inte till vårt spel och var en sekund efter istället för en sekund före, tog beslut som gav motståndarna chansen att lägga in bollen. Vi var helt enkelt inte riktigt på tårna. Vi som tillhör 90 procent av befolkningen får definitivt inte ställa ut skorna på planen. Det är nu det gäller, vi måste vara på tårna - och möta bollen. 

/A.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med om varje ord! Fruktansvärt frustrerande och skrämmande! Fattar inte hur det är möjligt!! :-( och det värsta är att de säkert får ännu fler röster till hösten! Fyfan :-(

2014-05-26 @ 21:22:00
URL: http://abacklunds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0