Främlingsfientlighet

En vecka, fyra arbetsdagar, några träningspass och en fredagskväll med plugg, närmare bestämt "Företagets finanser". Med kursstart om 10 dagar är det hög tid att börja läsa in mig på kurslitteraturen. Träningen har gått bra, ett styrkepass i cirkelform i onsdags och en väldigt rolig fotbollsträning igår. Och så imorgon, vankas det fotbollscup, ska bli fantastiskt roligt på alla sätt och vis!
 
Jag tänker nu byta ämne, trots att denna blogg främst är till för att dokumentera min träning. Ibland finns det ett behov av att skriva av sig lite, och då är en blogg ett bra alternativ. Senast igår blev jag fullständigt rosenrasande när jag gick in på facebook och ÅTERIGEN möttes av statusuppdateringar med främlingsfientlighet i fokus. Jag är så trött, så ledsen och så otroligt arg över det faktum att det numera tydligen (?!) är helt okej att sprida rasistiska åsikter till höger och vänster (bokstavligt talat). 
 
Filip och Fredrik är öppet väldigt kritiska mot den samhällsutveckling vi står inför och uppmuntrar ständigt till att ta kampen mot främlingsfientlighet och mot Sverigedemokraterna. Det går knappt en dag utan att jag diskuterar detta ämne, inte en dag utan att mötas av ett "jag är inte rasist, men...". Det är dags att inse alla människors lika värde nu, det är dags att sluta prata om skillnader mellan svensk och invandrare, svart och vit. Jag tänker fortsätta strida mot främlingsfientligheten, och blir än mer övertygad när de plöstligt finns där, mitt bland fest- tränings- och idag-har-jag-gjort-en-tårta-uppdateringarna på facebook. Personer vars statusuppdateringar och kommentarer gör mig rädd. Rädd för den utveckling som sker, när smygrasismen förvandlas till öppen rasism, även om smygrasismen egentligen kanske är den allra värsta. 
  
      
Bild helt fräckt lånad från google. 
 
Jag vill uppmuntra samtliga att lyssna på Filip&Fredriks nyårstal. Det är, enligt mig, väl investerade 10 minuter. Mestadels svammel och trams, men även inslag av allvar. 
 
Jag vill ogärna bli politisk, men det här handlar snarare om sunt förnuft och vettiga värderingar framför politik. Nästa inlägg ägnas åt träningen igen. Jag lovar.
 
/A.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag kan inte annat än att hålla med dig! Det finns överallt. Ibland undrar jag om folk verkligen vet vad de säger? Och ständigt detta "men"... Jag blir också upprörd. Hua!

Hur som hoppas du har en fin helg och att pluggandet går bra :)

Solig hälsning från Oman

2014-01-11 @ 18:31:59
URL: http://semmla.shapemeup.se
Postat av: fight4fit

Håller med till 100%! Låter nästan som jag har skrivit der då mina åsikter är precis lika! Men det viktiga är att säga ifrån och visa fullt ut att man inte acceptera sån idioti! För idioti, det finns det tyvärr gott om!

2014-01-11 @ 18:53:35
URL: http://www.fight4fit.se
Postat av: Hannah

Helt rätt!

2014-01-12 @ 16:17:13
URL: http://hannahkarlsson.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0