På besök hos kiropraktorn

Igår var jag på besök hos min vän kiropraktorn. Vän var kanske att ta i, men jag tycker bra om honom, han är både trevlig och väldigt duktig på det han gör. Trots att det var över ett år sedan jag var där sist, verkade han komma ihåg mig då han inlededde med: Hej och välkommen tillbaka. Först och främst - sprang du Lidingöloppet i helgen?
 
Han konstaterade sedan att jag återigen är sned i mitt bäcken, denna gång ungefär 1,5 cm. Dessutom mådde någon av alla muskler i ryggen (känner mig otroligt kunnig nu, ehrm) mindre bra. Men, efter lite knäckningar, eller justeringar som de är så noga med att man säger, är jag rakare i kroppen och ryggen ömmar precis så som den brukar göra efter kiropraktorbesök. Jag tog ett kort precis innan jag var där för att kunna se skillnaden. Det är kanske inte så konstigt att höften klagar och överbelastas när ryggen inte är som den ska... Det här är alltså hur jag såg ut när jag stod "helt rakt":
 
 
Idag har jag ägnat cykeln på gymmet en timme av min tid, lika svettigt och tråkigt som vanligt. Man brukar ju säga att träning ska vara rolig, men jag är inte riktigt beredd att hålla med om den saken. När alternativet är tråkig träning eller ingen träning alls är valet ganska självklart i min värld.
 
Den avslutande konversationen var ungefär som den brukar vara:
- Och så låter du bli att löpträna de närmsta dagarna.
- Men jag får träna i övrigt?
- Ja det får du, för även om jag säger att du inte får det så vet jag att du gör det ändå...
 
/A.

Kommentarer
Postat av: Heidi

Bra med kärlek till kroppen!
Har också problem med nedre ryggen och bäckenet som i sin tur orsakar seriösa knäproblem. Måste verkligen stärka upp det!

Ja träningen är inte alltid roligt. Speciellt inte om den består av yoga, höftlyft och motionscykeln men hellre det är inget alls.

Svar: Usch nej, verkligen astråkigt när man inte får träna vad man vill! Nedrans ryggar till att krångla till det för oss!
Alexandra

2013-10-01 @ 21:50:28
URL: http://heianbeian.blogspot.com
Postat av: Anki

En kiropraktiker borde jag verkligen gå till någon gång också.. Kanske hjälper mig lite med knät, vem vet...

Svar: Ja, men testa det! Jag pratade med en sjukgymnast för ett par veckor sedan och hon sa att knäproblem, t.ex löparknä, oftast beror på att man är sned i ryggen och att höftpartiet ofta är det som behöver stärkas upp...
Alexandra

Postat av: Alexandra 2a

TACK!!! :D å du rå, grattis till segern! Imponerande! Shit, hoppas ni kvalar! Btw, snedaste ryggen jag sett! Hoppas verkligen det blir bättre. /A

Svar: Tackar! Ja den är lite sned den där ryggen... Men det blir säkert bättre snart, det hoppas jag i alla fall! :)
Alexandra

2013-10-02 @ 16:50:36
URL: http://abacklunds.blogg.se
Postat av: Emma

Jag har också börjat få problem med ryggen, eller ja ländryggen. Var på muskelmassage i somras och fick höra att jag var sne, kan säkert vara därifrån mina knäproblem dykt upp från. Borde sannerligen söka upp en kiropraktor. Hur ofta är du där?
Haha, jag gillar slutkonversationen också ;) Skulle ha kunnat vara jag :)

Kul med vinsten! Lycka till i fortsättningen med kvalet nu då (jag är noll insatt i fotboll, även om syrran har spelat hela livet. Men jag är en glad och peppande supporter när jag väl är på plats ;)).

Sv. Hej Alexandra!
Vad roligt att du har hittat hit :) Alltid kul att höra att bloggen uppskattas, det värmer verkligen :) (och motiverar mig till att fortsätta skriva :)) Välkommen tillbaka får jag väl säga då :)

Tack! Ja, kolhydrater är väldigt viktigt. Men jag tycker att de fått mycket skit de senaste åren. Både i bloggar och annan media. Dags att ändra den trenden :)

Svar: Jag kan verkligen rekommendera att gå till en kiropraktor. Jag var där i måndags och ska dit om en vecka igen, det brukar räcka med ett par gånger för mig, men sedan går det tyvärr tillbaka igen efter ett tag.
Men helt klart värt att testa! Förut kände jag inte av ryggen utan bara att jag fick ont i vaden pga snedbelastningen men nu har det gått så långt att ryggen också börjar ta stryk, så kolla upp det innan den blir alltför besvärlig!
Alexandra

2013-10-02 @ 23:26:24
URL: http://semmla.shapemeup.se
Postat av: fight4fit

Härligt att det känns att det hjälper! Sen visst är det svårt att vila när det bara spritter i kroppen! Hoppas verkligen du är helt på banan snart igen :)

2013-10-03 @ 14:13:34
URL: http://www.fight4fit.se
Postat av: Jessan

Jag var också 1,5 cm sned i bäckenet för några år sedan, nu undviker jag det med besök hos Herr Naprapat varannan månad. Sura pengar men jag vet att jag måste gå dit. Hoppas det blir bättre för dig snart, glöm inte träna core men det har du säkert redan koll på :)

2013-10-06 @ 15:41:04
URL: http://jessansworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0