Korta intervaller

Puh! Klockan är nu 21.10 och jag sitter och väntar på köttfärspajen som just nu är i ugnen. Kan inte beskriva i ord hur hungrig jag är. Planen var att jag skulle ut och springa direkt efter föreläsningen som slutade klockan fyra, därefter handla och laga mat. Istället fastnade jag framför tvn, var klar med löpningen 19.30, handlade, och nu äntligen (!) börjar maten bli klar. 
 
Efter Göteborgsvarvet har jag varit väldigt osäker på hur det är med kroppen egentligen. Tvivel på mig själv har bosatt sig i såväl ben som huvud. Tanken var därför att kicka igång kroppen med ett intervallpass idag, i ett försök att bevisa för mig själv att jag faktiskt kan springa i ett hyfsat tempo. 
 
Upplägget fick jag från en löpare (@Idrut) på twitter, och kopierade det helt enkelt rakt av:
 
4*90 sekunder
4*60 sekunder
4*30 sekunder
4*15 sekunder
 
Efter varje intervall var det lika lång vila. Min vila blev i joggform. Efter 10 minuters uppvärmning signalerade klockan att det var dags att sätta fart. Höll inget dundertempo, valde att ta det lite lugnt för att orka hålla samma tempo genom hela passet. Det var än dock en befrielse när det var dags för de 30 sekunder långa intervallerna, och de som var 15 sekunder kändes bara roliga. Efter sammanlagt 8,5 kilometer var det skönt att återse bilen och fara iväg hemåt igen. 
 
 
Självförtroendet är inte helt återfunnet, men kanske att det börjar återvända. Sakta, men säkert. 
 
/A.

Kommentarer
Postat av: Karin

Äh, du vet att du är snabb som en vessla! Göteborgsvarvet bjöd på tuffa förhållanden och man skall nog inte deppa för mkt om det inte fick som panerat där. Bara att gå vidare och springa på! Kram

2013-05-28 @ 06:58:49
URL: http://karinoalexander.com
Postat av: Anna

Tack snälla :D
Jag känner igen den där känslan, den har infunnit sig hos mig oxå tyvärr :( Har inte tränat på snart 2 veckor och jag har ett triathlon om 30 dagar att genomföra :(
Vilket bra pass du fick till, bra upplägg btw! kram kram

2013-05-28 @ 16:21:25
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Sanna

Tycker om att träna intervaller för lite variation :) Bra och kul upplägg!

Svar: Ja det kan jag verkligen rekommendera! Psykologiskt hyfsat lätt när det blir kortare och kortare, för att sedan avsluta med superkorta intervaller.
Alexandra

2013-05-29 @ 19:48:03
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0