När julbordet blir en börda och Celsius en drog

Jag har tänkt. Har precis avslutat en kurs i Consumer behaviour där bland annat social medias påverkan på vårt köpbeteende har behandlats. Jag tänker dock mer på social medias påverkan i stort. 
 
Att vi påverkas av allt vi ser och läser är självklart. Medvetet eller omedvetet, men påverkade blir vi. Sociala medier och bloggar förmedlar ju allt som oftast den där fantastiskt positiva bilden av livet, som i övrigt kanske inte alltid är lika fantastiskt.
 
Med julen på intåg har träningsbloggar och tidningsomslag lite liknande strategi. "Så behåller du formen i jul". Jaha? Vad är det som skiljer julen från alla andra dagar om året? Att "hålla formen" på julafton är precis samma sak som att "hålla formen" på en helt vanlig tisdag en helt vanlig vecka. Att äta lite extra, eller annorlunda mat än vanligt är ingenting som förändrar formen. Det handlar om en helg! Sedan, efter jul, kommer de klassiska tidningsomslagen "Så får du bort julkilona". Vilket nytänkande, vilken revolutionerande marknadsföring!
 
Men så har vi bloggarna. Träningsbloggarna. De väldigt bra, de som skriver om härliga och mindre härliga träningspass i skogen, på gymmet eller i simhallen. Som skriver om hög puls, svett, tunga löpsteg och träningsglädje. Som inte bryr sig om antal kalorier i en skiva julskinka eller hur många minuter löpning det krävs för att kunna äta två prinskorvar extra utan dåligt samvete.
 
Och så har vi de andra. De som "trotsar julbordet", som struntar i att äta janssons frestelse för att den innehåller grädde, trots att det tillhör favoritmaten. Som äter en proteinshake till frukost istället för risgrynsgröten som övriga familjen äter.
 
Allt det här läser vi. Påverkas, medvetet eller omedvetet. Jag har ägnat eftermiddagen åt att läsa x antal träningsbloggar och har sett väldigt många fler bilder på Celcius än på ett hederligt glas mjölk. Har rensat bort några bloggar från bloglovin även om de flesta jag hade där sedan tidigare tillhör den första kategorin jag beskrev. Jag vill inte påverkas av märkliga dieter och träningspass som endast existerar för att kunna äta ett par prinskorvar på julbordet. Jag vill inspireras av härliga träningspass, av människor som är genuint intresserade av träning, inte av någonting annat.
 
 
/A.
 

Kommentarer
Postat av: pilla

Word!

2013-12-21 @ 17:24:09
URL: http://pernillabredolt.com
Postat av: Lina

Samma här!!!

2013-12-21 @ 18:59:11
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Anki

Kan inte annat än hålla med dig!

Postat av: Karin

Amen! Fan vad bra du är! (Och btw; älska mjölk!)

2013-12-22 @ 07:05:56
URL: http://karinoalexander.com
Postat av: Alex2a

Instämmer med Karin! Och tycker att ni båda ska komma till Jönköping på nästa triathlonläger i februari 8) !!! Ha en härlig jul fina du! Fortsätt som du gör! Du är inspiration för mig! God jul!

2013-12-22 @ 23:35:06
URL: http://abacklunds.blogg.se
Postat av: Anna-Karin Arvidsson

Bra rutet!

Vanlig hälsosam mat och emellanåt lite skumtomte-mölande det är min melodi!
Och julstressen, nä den hoppade jag av för många år sen!
My life. My rules.

2013-12-23 @ 07:51:46
URL: http://akaontherun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0