Supertusingar

Halva mina bekantskapskrets har drabbats av någon form av höstförkylning. Jag har haft konstant huvudvärk sedan i fredags och börjar misstänka att jag har någon skit som ligger och lurar i kroppen. Kom hem från jobbet strax innan halv åtta, motiverad men ändå inte riktigt på topp. Ut kom jag i alla fall, med peppmusik i lurarna och min kära Garmin på armen. Supertusingar. För första gången på väldigt, väldigt länge stod dessa fruktansvärda intervaller på schemat. 
 
 
De första två kilometerna ägnade jag åt uppvärmning med ett onaturligt löpsteg. Sprickor på hälarna är inte det bästa för löptekniken. Med ett ryck vaknade jag upp ur uppvärmningstempot när klockan signalerade att det var dags att sätta fart (var inte riktigt beredd, vilket också syns på tempot). Upplägget var 4 omgångar med 100+200+300+400 meter med 30 sekunders joggvila mellan varje intervall och 2 minuters joggvila mellan varje omgång. Redan efter den första omgången kände jag att det inte var någon bra dag. Ansträngd andning, hade svårt att tömma lungorna ordentligt och luftrören kändes trånga. Övervägde att avbryta passet men fortsatte av någon outgrundlig anledning. Dealade med mig själv och godkände ett lite lägre tempo än planerat. Inför den fjärde och avslutande intervallen hade det hunnit mörkna på min raksträcka. Omgiven av skog pratade/halvskrek jag högt för mig själv. Kom igen Alexandra, vad är 400 meter? Vill du bli snabb eller inte?! Drygt 2 kilometer nedjogg och jag kunde äntligen trycka på stopp-knappen på klockan. Rosslande lungor och astmafeeling med efterföljande hosta. Nu, en timma senare, har hostan lugnat ner sig och luftrören börjar kännas som vanligt igen. Hoppas innerligt att det bara var tecken på dålig dagsform och inte början på en förkylning...
 
Tempot då? Höll ett ojämnt och ganska mediokert tempo ikväll. Trots avsaknaden av riktig fart är jag ändå nöjd sett till omständigheterna, och kvaliteten blev faktiskt bra mycket bättre än ett vanligt myspass i lägre tempo.
 
Här nedan följer ett riktigt siffernörderi som främst är för min egen skull inför kommande liknande pass. 
 
100 meter: 1. 04:19 min/km. 2. 03:47 min/km 3. 03:46 min/km. 4.03:49 min/km.
200 meter: 1. 03:55 min/km. 2. 03:50 min/km. 3. 04:01 min/km. 4. 04:00 min/km.
300 meter: 1. 03:50 min/km. 2 03:59 min/km. 3. 03:56 min/km. 4. 04:03 min/km.  
400 meter: 1. 03:53 min/km. 2. 03:57 min/km. 3. 04:07 min/km. 4. 04:01 min/km. 
 
Sammanlagt 10,25 km i 05:02 min/km.
 
/A.
 

Kommentarer
Postat av: Anki

Håller tummarna för att du får hålla dig frisk! Ett grymt pass iaf! :)

Postat av: Lina

Snabb du är!! Bra pass!

2013-08-29 @ 07:31:40
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Mari

Woohoo !!!! Vad kul.... men hoppas för guds skulle att du inte blir förkyld nu. kraaam

Svar: Kul, hrm. Efteråt möjligtvis. ;) Haha. Jag hoppas verkligen att jag slipper, duckar för hostningar och nysningar mest hela tiden. Kram
Alexandra

2013-08-29 @ 12:59:48
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: fight4fit

Alla dessa höstbaciller måste ta och försvinna! Men riktigt bra jobbat, du är snabb du!

2013-08-29 @ 20:06:53
URL: http://www.fight4fit.se
Postat av: Helena

Grymt pass! Intervaller är ju så mycket pannben!

Svar: Ja, verkligen! Ibland är inte pannbenet starkt nog, men förhoppningen är att det stärks lite för varje intervallpass i alla fall!
Alexandra

2013-08-29 @ 22:48:48
URL: http://www.bodyjoymamman.blogspot.se
Postat av: Sofia

Jäkligt bra jobbat, vilket psyke du måste ha. Hör mycket om dom där supertusingarna men det var först nu jag förstod vad det går ut på. Tack för det. Men jajks, det låter verkligen skitjobbigt. haha. Bra jobbat som sagt. :)

2013-09-06 @ 22:22:59
URL: http://lifeaccordingto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0