Varför klassiker?

Lite bakgrund vore kanske på sin plats såhär i början av bloggandet...

Jag heter Alexandra, är 19 år gammal och tog alltså studenten i våras. Nu jobbar jag och har på fritiden fullt upp med olika aktiviteter. Dels är jag musikintresserad och spelar instrument, och dels har jag ett stort intresse för träning. Jag har spelat fotboll i många, många år. Är väl inte stjärna precis, men har alltid varit träningsflitig och gillat stämningen i laget. Därför har jag fortsatt med fotbollen, trots att jag kanske inte riktigt brinner för det på samma sätt som förut. Nu blir det en sista säsong, i division 3 - med världens bästa lag! :) Finns få gånger jag har så kul som när vi i laget gör saker tillsammans.

Varför fotboll?
Jag bor i en liten ort, och utbudet av idrottsaktiviteter är inte särskilt stort. Antingen spelar man fotboll, badminton, orienterar eller håller på med gymnastik. De två senare alternativen är helt uteslutna! Det finns inte på kartan (hehe) att jag skulle springa omkring i skogen och leta efter kontroller. Jag är inte heller känd för att vara bygdens mest viga människa - snarare tvärtom. Så det blev fotboll! Sedan jag var 7-8 år har jag därmed varit en flitig besökare på vår idrottsplats, Rönneljung.




För ganska exakt ett år sedan började jag springa. Eller snarare jogga. Små rundor, några kilometer här och var, främst för att underhålla konditionen under vinterhalvåret. De små rundorna blev framåt sommaren längre, intervallträning, backträning, långpass och distanspass tillkom. Jag blev helt såld på löpning! I studentpresent fick jag min kära Garmin, vilket gjorde träningen ännu roligare!

Innan dess sprang jag och en kompis Göteborgsvarvet, på en inte så smickrande tid, men tog oss runt - det gjorde vi. När jag kom i mål sa jag "Aldrig mer!", men två timmar senare var det självklart ett "Nästa år ska jag ha en bättre tid!"

Det är väl ungefär så min träningsbakgrund är, väldigt sammanfattad.

Varför en svensk klassiker?
Jag har i många år sagt att jag ska göra en klassiker en vacker dag. Det har alltid känts väldigt långt bort och därför väldigt ofarligt att säga. Nu i år, har jag genom min löpning blivit mer seriös med min träning. Därför känns en klassiker helt rätt att satsa på. För några veckor sedan bestämde jag och min kompis/lagkamrat/släkt-i-släkting/arbetskamrat Ida att vi tillsammans ska göra klassikern 2012. Och där med basta! Vi är verkligen seriösa med vår satsning, och har tänkt att vi under ett år ska bli hyfsade skidåkare, cykla långa rundor i sommar och simma med jämna mellanrum för att vara så förberedda vi bara kan vara inför nästa års stora utmaning!

Bloggen ska fungera som en träningsdagbok och vara ett sätt att följa upp min träning. Den ska även fungera som motivation när träninglusten uteblir.

Vill du följa vägen mot en svensk klassiker?


/A.

Kommentarer
Postat av: J

Orienteringen i högstadiet: jag läste kartan - du sprang! ;)

2010-12-29 @ 16:12:29
URL: http://jojojojo.blogg.se/
Postat av: Miranda

Stort lycka till med den stundande klassikern, hoppas 2011 blir ett år med perfekt förberedelse! :)

2010-12-29 @ 21:29:09
URL: http://Mirandasminut.se
Postat av: Ida

Vilken fin blogg du har :)Den är dessutom väldigt rolig att läsa och jag tror minsann att jag kommer behöva den i motivationssyfte jag med. Galet va roligt/svettigt det här ska bli Alek!! :)

2010-12-29 @ 23:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0